NAGYI POGÁCSÁJA



Már 20 éves történelem, mikor együtt dolgoztunk egy lánnyal, úgy hívták, Nóra. Összebarátkoztunk, annyira, hogy még egy háromhetes, sátorozós nyugat-európai körútra is magunkkal vittük az akkori férjemmel. Nórinak volt egy olyan Nagymamája, aki minden nap hozott friss ebédet az unokának..
Mennyire szerettem volna, ha lett volna nekem is egy ilyen szuper Nagyim, pláne távol a szülői háztól! Sajnos, az én egyik Nagymamám külföldön élt, a másik korán elment.. De Nóra Nagyija kicsit közös Nagyink is lett, hozott nekünk is sokszor valami finomságot, például frissen sült pogácsát.
Emlékszem, mennyire örültünk, milyen gyorsan fogyott el mindig, és örökké kevésnek bizonyult:) Egyszerűen imádtuk.

Kezdő háziasszonyként leírtam a "receptet", és most megint a kezembe akadt. Sokáig nem tudtam megsütni - nem volt se sütőm, se időm.. Most, 20 év után nosztalgiázom.
Nagyi pogácsája külsőre nem hasonlított egy fekvő rendőrre, mint az én mostani alakításom, ám ízében ugyanaz. Legközelebb egyenletesebbre nyújtom a tésztát, akkor hátha nem borulnak fel a kis bestiák. Kár, hogy Nagyi már nem tud segíteni..

Hozzávalók:
Tészta:

50 dkg liszt
10 dkg Rama margarin (vaj)
1 lapos evőkanál só
3 dkg élesztő
1 dl tej
1 mokkáskanál cukor
1,5 pohár tejföl (150 grammos pohár, 20%-os).
Hajtogatáshoz:
20 dkg Rama margarin (vaj)
20 dkg sajt (Ementáli, Trappista)
Kenéshez:
1 db tojás.

Recept, ahogy én készítettem el:

Elkészítés:
Az élesztőt felfuttatjuk a cukrozott langyos tejben. Egy kelesztő tálba szitáljuk a lisztet, elmorzsoljuk a margarinnal, hozzáadjuk a sót, a felfuttatott élesztőt és a tejfölt. Alaposan összegyúrjuk, és egy óráig kelesszük.
A megkelt tésztát téglalap alakúra nyújtjuk, és megkenjük a puha vaj 1/3 részével, megszórjuk reszelt sajttal, és hajtogatjuk.
Felülről lefelé úgy, hogy a tészta egyharmada maradjon ki, majd ezt az egyharmadot ráhajtjuk az előző hajtásra. Ezután balról jobbra is behajtjuk, úgy, hogy a tészta egyharmada maradjon szabadon, végül ezt a szabad részt is ráhajtjuk a tésztára.
Ezt a margarinnal kenést, sajtszórást, hajtogatást még kétszer megismételjük, fél órás időközönként, közben a tésztát lefedjük a kelesztő tállal, vagy letakarjuk egy tiszta konyharuhával.
Fontos, hogy a hajtogatás sorrendje mindig ugyanaz legyen.
Az utolsó pihentetés után a tésztát ujjnyi vastagra nyújtjuk, bekockázzuk, pogácsaszaggatóval kiszaggatjuk, két tenyerünk között kicsit megsodorjuk, majd tepsire sorakoztatjuk. Tetejüket megkenjük egy kissé felvert tojással, pici reszelt sajtot ültetünk mindegyik pogácsa tetejére, és előmelegített, forró sütőben, világos aranyszínűre sütjük.

Ha kicsi pogácsaszaggatóval (3,7 mm) dolgozunk, akkor a pogácsák fele el fog dőlni, ám így is szép levelesek lesznek. Praktikus úgy szaggatni, hogy minél kevesebb leeső rész legyen, mert az újra gyúrt tésztából készített pogácsák már nem lesznek levelesek. 1,5 tepsi pogácsa lesz ebből a mennyiségből.


Frissen Isteni finom, kívül ropogós, belül puha, és nagyon sajtos:) Mára alig maradt, kezdhetném előlről..




9 megjegyzés:

Névtelen írta...

A pogácsda tésztájába nem kell tojás? Éva

Anyucika írta...

Ez nagyon csodás.Biztosan nagyon finom.Anyu a margarinos tejfölös pogácsát is hajtogatva szokta csinálni ,csak ő nem kell keni,és nem sajtozni.amióta megmutatta.én is hajtogatom.Bizony sokkal jobb.Ezt is ki kell próbálnom.!!!!

Gyöngyi írta...

Kedves névtelen, nem, nem kell bele tojás, csak a tetejére, a kenéshez.
Anyucika, nekem a rémálmom volt a hajtogatás - időhiány miatt.. Pedig érdemes rászánni az időt, zongorázni lehet a különbséget, mennyivel finomabb!

dédike írta...

Mivel nekem nagy az adag, egyrészét leszoktam fagyasztani, és hakell mikrózva ugyan olyan finom, mint frissen.

Aliz írta...

Gyöngyi! Az a jó hajtogatott pogács, ami eldől sülés közben, pont azt jelzi, hogy nagyon jól sikerült.:)

Gyöngyi írta...

Dédike, általában nálunk is sok szokott lenni a pogácsa, szoktam eltenni én is, de most nem tudtam fagyasztani..

Aliz, megnyugtattál:)

Anyucika írta...

Szia.ha van időd nézz be hozzám.Egy kis ajándék tőlem - neked !!

szepyke írta...

Gyönyörűűűűűűek lettek!:)

Ildi írta...

Elöszőr féltem megsütni, merthogy tojás nélküli recept. Nagyon sok pogácsát sütöttem már, de ez nagyon-nagyon finom lett! Köszönöm!! :)